Al eerder schreef ik over mijn ambitie om vooral meer wetenschappelijk inzicht te krijgen in de materie waarmee ik mij dag dagelijks bezig houdt. Niet dat het 100% noodzakelijk is voor wat ik nu doe. En ook niet omdat het een eis is die mijn omgeving me oplegt. Nee: het is oprechte interesse in meer achtergrond en wetenschappelijk inzicht. En natuurlijk ook om in de praktijk laten zien dat een leven lang ontwikkelen ook een ‘leven lang’ kan zijn.
Na een stevige ‘struggle’ om mijn Premaster MTO binnen te halen (ik schreef hier al over in eerdere blogs), werd het dan echt tijd om meer op inhoud deze uitdaging uit te gaan. In februari ben ik dan ook gestart met ASM-1 ‘Strategie & Marketing’ (heel chique: ‘Advanced Studies of Management’).
Mijn gedachte was dat dit veel meer tegen de praktijk van alle dag aan zou liggen. Dat bleek een lichte onderschatting! Er worden (en dat is best heel knap van de OU) veel praktijkvoorbeelden aangehaald in de opdrachten, maar je ontkomt er niet aan om daarbij ook de theoretische kaders in acht te nemen. Om maar te zwijgen van alle verwijzingen naar de beschikbare wetenschappelijke literatuur.
Strategie was (en is) iets wat mij al bovenmatig interesseerde. Tegelijkertijd verraste mij ook de opzet van deze cursus: het is geen allesomvattende waarheid, maar het is juist hoe om te gaan met de vele paradoxen. Gaat er een wereld open? Jazeker! Heel veel zaken weet en herken je op basis van ervaring en intuïtie, maar hier worden heel veel voorbeelden en wetenschappelijke inzichten prachtig aan elkaar geknoopt. En ik leer er heel erg veel van.
Al met al wel een stevige opgave! De studielast is op papier ongeveer 12-15 uur per week, maar ik heb ook gemerkt dat het opnemen en verwerken van al die informatie mij misschien net iets meer tijd kost. En helaas werd ik even ingehaald door een stevige verkoudheid. Dat leverde me een weekje vertraging op. Omdat ik die nu nog aan het inhalen ben, moet ik het er hierbij nu even laten.
Maar binnenkort meer!