Kantoorpersoneel op de trein!
Artikel

Kantoorpersoneel op de trein!

Het was al eerder aangekondigd, maar het komt nu toch wel ‘akelig’ dichtbij: NS gaat kantoorpersoneel inzetten om de dienstregeling draaiende te kunnen houden. In dit artikel leest u er meer over.

Alleen al gevoelsmatig voelt de inzet van kantoorpersoneel niet goed. Deze mensen zijn helemaal niet opgeleid en ingewerkt om dit specifieke werk te kunnen doen. Een deel zal daarbij ook nog duurder zijn. En om ze eerst nog eens te gaan trainen: dat kost tijd en geld. Het kantoorwerk mag er dan ook weer niet onder lijden. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Ik vermoed dat door het ene gat (incidenteel) op te vullen, er op termijn een ander (structureel) gat gaat ontstaan.

Maar hoe moeilijk zou het zijn om een keer echt ‘out of the box’ naar dit probleem te kijken? Want wat is nu eigenlijk het echte probleem? Volgens het artikel naast een structureel personeelstekort (wat al lang bestaat en waar nog steeds geen adequate oplossing voor is gevonden) gaat het om veiligheidskwesties: één conducteur op 6 rijtuigen. Indien je snel mensen met bepaalde basiskwalificaties werft en traint, kun je ze ook snel inzetten. Waar je ze haalt? De groep mensen met een (beperkte) achterstand tot de arbeidsmarkt, statushouders en ouderen (misschien zelfs gepensioneerd NS-personeel) wordt nu (nog steeds niet!) echt serieus genomen: het onbenut arbeidspotentieel. En van een (semi-)overheidsinstelling mag je toch aannemen dat zij zelf ook een actief D&I-beleid voeren?

In ieder geval het overwegen waard. Want als je deed wat je altijd deed, krijg je wat je altijd had.